Ako zistím prečo, doručenie môjho e-mailu trvalo tak dlho?

Ako prebieha doručenie e-mailu

Keď odošlete e-mail, Váš poštový program sa spojí s mailovým serverom Vášho poskytovateľa pripojenia do siete Internet (prípade so serverom, na ktorom máte e-mailovú schránku zriadenú) a e-mail mu predá. Následne tento mailový server vyhľadá server príjemcu a e-mail sa mu pokúsi doručiť. Ak sa to nepodarí, pokúsi sa predať správu mailovému serveru, ktorý je v blízkosti serveru príjemcu. V prípade neúspechu sa pokúša e-mail opakovane doručiť ešte niekoľko dní (obvykle 4).

E-mail teda putuje cez niekoľko mailových serverov. Každý z nich doplní do hlavičky e-mailu informáciu o tom, kedy a od ktorého počítača e-mail prijal.

Ako zistím kade e-mail putoval a koľko sa tam zdržal

Postup je pre najpoužívanejšieho klienta pošty - MS Outlook Express 6. Pre ostatné programy je postup podobný.

V zozname e-mailov kliknete pravým tlačidlom myši na vybraný e-mail, vyberiete "Vlastnosti" a záložku "Podrobnosti". Tu uvidíte zoznam hlavičiek. Pre nás sú zaujímavé hlavičky označené Received:. Môžu vyzerať napr. nasledovne:

Received: from mail.italcom.biz (host165-112.pool80206.interbusiness.it [80.206.112.165])
by bean.ehs.sk (8.12.8/8.12.8) with ESMTP id i7GE6kSj014775
for ; Mon, 16 Aug 2004 16:06:46 +0200

Z nich môžme vidieť že:

  • e-mail bol prijatý serverom bean.ehs.sk (za slovom by)
  • od počítača ktorý sa predstavil ako mail.italcom.biz (za slovom from) a mal IP adresu 80.206.112.165
  • pre e-mailovú adresu ks.she@tset (za slovom for)
  • dňa 16. Augusta 2004 o 16:06:46 +0200 (udáva rozdiel od času na 0-tom poludníku, v tomto prípade +2hod, teda SEČ)

Týchto hlavičiek je v každom e-maili niekoľko a z rozdielu časových údajov na jednotlivých serveroch ľahko vypočítate, koľko každému z nich doručenie Vášho e-mailu trvalo.

To je všetko.